Ha valaki Londont képzeli el maga elé, talán az első jármű, ami megjelenik előtte, az a híres londoni piros emeletes busz. Talán nincs is olyan másik város a világon, ahol ennyire egyértelműen be tudnánk azonosítani a várost egy járművéről. Természetesen a londoni buszoknak is megvan a maga története, és rengeteg érdekességgel büszkélkedhet. Lássuk tehát a double-deckereket és ami mögöttük van.
.jpeg)
.jpeg)
.jpeg)

A klasszikus Routemaster buszokat 2005. december 9-én végleg kivonták a forgalomból, és csak két vonalon hagyták őket meg egyfajta nosztalgiajáratként: a 9-es járat a Kensington High Street-től Aldwych-ig és a 15-ös járat a Trafalgar tértől a Tower Hillig.
.jpg)
Érdekességek a képek után!
.jpeg)
- 1907 előtt nem csak piros buszok léteztek. A színek vonalanként eltértek a könnyebb beazonosítás miatt. Nagy verseny volt a buszokat üzemeltető cégek között, és a London General Omnibus Company (LGOC) volt az, akik először használták ezt az élénk, jól megkülönböztethető színt, hogy kiríjanak a konkurencia buszai közül. Ők vezették be a buszjáratok számozását is.
- A busztársaság emblémája nagyon hasonlít a szintén London védjegyének számító metró emblémára, ami nem véletlen, hiszen a LGOC felelt mindkét cég üzemeltetéséért. Egységes arculatot akartak, de mégis jól megkülönböztethető emblémákat.
- 1902-ben kerültek először motorok a buszokba.
- Ha buszsofőr akarsz lenni Londonban, három teszten kell átesned, és ehhez körülbelül 55 órás gyakorlati képzésen kell részt venned. Ugyanakkor megéri, a buszsofőrök jól keresnek és kereslet is van rájuk.
- A londoni buszok GPS-jeladóval vannak ellátva, és valós idejű térképen lehet nyomon követni őket. Így szinte tökéletesen ki lehet számolni, hogy mikorra várható a busz, amire fel szeretnél szállni. A GPS előtt egy vonalkód leolvasó rendszerrel tartották nyomon a buszokat.
- Vannak busz-megszállottak Londonban, akik a buszok modellfejlesztéseit, élettartamát, felszereltségét, hirdetéseit vagy még furább dolgait sasolják
- A Routemaster buszokból sok került külföldre is, pl. az USÁ-ba, Ausztráliába, Horvátországba, Kolumbiába, Kanadába és más országokba.
- Csuklós buszok is működtek Londonban, de mivel túl sok volt a potyázás, és a buszok volt, hogy beragadtak a forgalomba, kivonták őket a használatból 2009-ben.
- Ma 7900, más források szerint 8765 busz üzemel Londonban. A buszhálózatért a Transport for London felel.
- 18000 buszmegálló található a városban.
- Kb. 800 vonal létezik.
- 2005-ben Londonban több merényletet hajtottak végre. Az egyiket egy buszon a Tavistock téren. A robbanásban 13 ártatlan utas és az öngyilkos merénylő halt meg.
- A buszokon felejtett holmik szinte hihetetlenek. A talált tárgyak osztályán található természetesen rengeteg táska, esernyő, könyv, de érdekesség a mell implantátum, szigonypuska és a művégtag valamint a fogászati protézis.
- A legenda szerint London utcáit egy kísértetbusz is járja a W10 vonalon. Hajnali 1:15-kor jelenik meg a kivilágítatlan, vezető nélküli busz, ami egyszer még egy halálos balesetet is okozott állítólag 1934-ben, amikor egy autó pont ott gyulladt ki, ahol a fantom-buszt szokták észlelni a Cambridge Gardens-nél. Utoljára 1990-ben látta valaki állítólag a buszt.
- Ha tetszett a cikk, nyomj egy like-ot a Facebook-ikonnal. Köszi!