London mindenek felett

A híres londoni taxik

2015. március 02. 07:02 - blogger24

Lassan kivégezzük a London 10 legnépszerűbb ikonját, hiszen már írtunk a Tower Bridge-ről, a Buckingham-palotáról, a London Eye-ról, de azért mindig akad valami, amiről egyértelműen London jut eszünkbe. Most egy újabb közlekedési eszköz van soron, még pedig a híres londoni fekete taxi. Ami nem is mindig fekete.



Ha a londoni taxizás történetét el akarjuk mesélni, egészen az 1600-as évekig kell visszamenni, amikor is megjelentek az első, ló vontatta fizetős szállítóeszközök. I. Károly intézkedett, hogy a korábban működő, kb. 20 db kocsi már kevés, és 50 db "Hackney Carriage" szolgálja a népet. A Hackney a francia hacquenée szóból származik, ami több célra felhasználható lóra utal. Az első droszt a Strand-en volt.


1654-ben Oliver Cromwell intézkedései alapján vált külön szakmává a kocsik irányítása. Ekkor már 400 kocsi közlekedhetett Londonban, és a szám folyamatosan nőtt. 1833-ra már nem létezett maximalizált szám. Jelenleg kb. 21.000 taxi közlekedik Londonban.






A taxi elnevezés a taximeter (taxióra) kifejezésből származik, ami a francia "taxe" (ár) és görög "metron" (mérni) szóból származik. Ezelőtt, és ma is a másik kifejezés a "cab", ami a "cabriolet" szóból maradt ránk. Eredetileg ez kétkerekű, ló vontatta kocsira vonatkozott. Ugyanakkor ma is bátran használhatjuk a Hackney Carriage kifejezést is.



A londoni taxiknak nem akármilyen követelményeknek kell megfelelniük:
    • Az autóknak 7,9 méteres átmérőjű körben meg kell tudniuk fordulni. Ez a szabály a híres Savoy szállodának köszönhető, hiszen az előtte lévő körforgalom pont ekkora, és itt minden taxinak meg kell tudni fordulni. Tovább érdekesség a szállodával kapcsolatban, hogy egyedül itt, a szálloda előtt az autóknak a jobb oldalon kell közlekedni az úton (mint Magyarországon), miközben minden máshol ugye a bal oldalon.
    • A belmagasságnak lehetővé kell tenni, hogy a kalapot viselő urak is kényelmesen beférjenek.
    • A padló magassága nem lehet 38 centiméternél nagyobb a földtől.

A sofőrök ma már legtöbb esetben saját autóikkal közlekednek. Nem egyszerű taxisofőrré válni a fővárosban, ugyanis átlagosan 34 hónapig tart a felkészülés. 25.000 utat kell ismerniük és 20.000 fontos helyet a fővárosban. A teszt neve "The Knowledge", azaz "A Tudás", nem is véletlenül. Ha valaki Londonban járva robogókat lát egy kis irattartóval és papírral a kormányon, szinte biztos, hogy tanuló taxisofőrrel van dolga, aki éppen memorizálja az utcákat.

Az igazi klasszikus és ikonikus londoni taxi az FX4-es Fairway taxi, amit 1958-tól 1997-ig készítettek az Austin gyárában. 75.000 darabot készítettek belőle.


Érdekességek:
  • A sofőrök 1%-a nő.
  • A sofőröknek hivatalosan nem kötelességük visszajárót adni. Ha netán nem tudnak visszaadni, akkor felkínálhatják, hogy a pénzt postán küldik el az utasnak.
  • 1946-ban adták ki utoljára ló vontatta kocsira engedélyt.
  • A taxikat le lehet inteni a kezünk felemelésével, de kiáltani a taxiért elvileg törvényellenes, ezért meg sem fog neked állni az autó.
  • Az autókba öten férnek be. Nyugodtan elegyedj párbeszédbe a sofőrrel.
  • A londonit tartják a világ legjobb taxiszolgáltatásának
  • Mende-monda, hogy a kocsiknak a mai napig egy bála szalmát kell magukkal cipelni, ami még a lovaskocsik korszakából származó törvény, ami azóta sem lett eltörölve. Sosem létezett ilyen törvény, noha illett gondoskodni az állatok táplálékáról.
  • Amikor egy taxiba szállsz be, tulajdonképpen egy boltba lépsz be.
  • Az első motorizált taxik elektromos árammal működtek, hangjuk után kolibriknek is nevezték őket.







    Szólj hozzá!

    A bejegyzés trackback címe:

    https://londonmindenekfelett.blog.hu/api/trackback/id/tr587232655

    Kommentek:

    A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

    Nincsenek hozzászólások.
    süti beállítások módosítása