London mindenek felett

A Heathrow reptér kulisszatitkai

2015. február 05. 07:08 - blogger24

Az 1929-ben, eredetileg Great Western Aerodrome néven épített repülőtér ma a világ harmadik legforgalmasabb repülőtere. Természetesen, ha Heathrowra gondolunk, elsősorban nem esztétikai és kulturális alapon kell vizsgálnunk, hanem a számokat. Következzen tehát néhány információ ennek a kis városnak a mindennapjairól.



A London központjától 25 kilométerre fekvő repülőtér évente több, mint 120.000.000 embert szolgál ki. Jelenleg két kifutópályával és hat terminállal rendelkezik, ám egy harmadik kifutópálya építését rengetegen sürgetik. 82 légitársaság üzemel, 180 úti céllal. Negyvenöt másodpercenként száll le vagy fel egy repülőgép.

Sajnos ma már nem találkozhatunk a Concorde repülőgépekkel. A 2000-es párizsi tragédia megpecsételte a már amúgy is régóta veszteséges repülőgéptípus sorsát. Az akkor harminc éves Concorde három óra harminc perc alatt átszelte az Atlanti-Óceánt. Ez a többi repülőgéptípusnak legalább kétszer ennyi időbe telik.
Nevének eredete nem pontos. Van, aki szerint John Heath után kapta a nevét, akinek háza a jelenlegi repülőtér helyén volt. Egy másik magyarázat szerint a valaha a reptér helyén álló Heath Row nevű falucskára utal az elnevezés.

A Heathrow természetesen a British Airways bázisa.

Egy Boeing 747-400-as repülőgépre hosszabb úton nem mindegy, mit pakolnak fel. Gondosan ki van számolva, hogy üzemanyag-takarékossági szempontból csak a szükséges mennyiség kerüljön fel a gépre, mégis mind a 377 utasnak jusson elegendő étel, ital, valamint a repüléshez szükséges más tárgyak. Ilyenkor a repülőt a következő dolgokkal töltik fel:
  • 233 db fogpiszkáló
  • 58 guriga WC-papír
  • 2000 db jégkocka
  • 1263 db evőeszköz
  • 340 db biztonsági kártya
  • 1291 db tányér és egyéb tálalóeszköz
  • 650 db papírpohár
  • 337 db takaró
  • 5 elsősegély-készlet
  • 220 db italkeverő
  • 735 db üvegpohár
  • 326 palack bor
  • 435 db hányós zacskó
  • 164 zacskó mogyoró


Érdekességek:
  • Több, mint 76.000 embernek ad munkát a repülőtér. Sőt, ha közvetve számoljuk, akkor több, mint 110.000 embert foglalkoztat a reptér.
  • Bővítésekor a reptér háborús szerepét próbálták ürügyként használni, hogy a hatalmas szállítógépek eljuthassanak a frontvonalakra, de a RAF (Royal Air Force) végül soha nem használta a repteret ilyen célra.
  • 1946-tól számít a a polgári légi közlekedéshez.
  • 1953-ban avatta fel II. Erzsébet az első lebetonozott kifutópályát.
  • A kifutópályák 3,9 és 3,6 km hosszúak
  • Napi 26.000 csésze teát és 35.000 csésze kávét, 974 tonna sült krumplit, reggelire 5.000.000 tojást és 6.400.000 croissant-t adnak el a repülőtéren.
  • Ha valamelyik repülőgép zajkibocsátása túl nagy, az azt üzemeltető légitársaságot megbüntetik. Az ebből befolyó bevételt a helyi közösségek kapják.
  • 6.500 kamera ügyel a biztonságra.
  • Az elsősegély először mountain-bike-on érkezik a terminálokon.
  • Területe 12 négyzetkilométer.
  • 23:30 és 4:30 között nincs polgári légi forgalma.
  • Az érkező járatok hetven százaléka London belvárosa felől érkezik.
  • 65 légi irányító dolgozik a repülők biztonságos navigálásáért.
  • Jó üzlet a reptér irányítása: évi 975.000.000 GBP a működtetés költsége, de bevétele kb. 2.300.000.000 GBP.

Heathrow madártávlatból
10 komment

A bejegyzés trackback címe:

http://londonmindenekfelett.blog.hu/api/trackback/id/tr427142609

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Dr. Tim Pedersen Dr. (egy L-lel) 2015.02.05. 19:04:03

Kedves blogger24! A repülőtereken nincs kifutópálya!!! Hívhatjuk futópálya-nak (ez a runway tükörfordítása,) leszállópálya-nak vagy felszállópálya-nak. Kifutó-ja az állatoknak, meg a modelleknek és kitudja még kiknek van, de azt meg nem szokták pályának nevezeni.

Josh 2015.02.05. 19:54:48

@Dr. Tim Pedersen Dr. (egy L-lel): felesleges szőrszálhasogatás. A magyar nyelvben általánosan használt kifejezés a kifutópálya, olyannyira, hogy annak idején ezzel a névvel még gyakornoki program is futott Ferihegyen. Ha nekik megfelelt, akkor Önnek miért nem? Koncentrált volna inkább a tartalomra, hiszen a cikk érdekes és informatív.

¿Qué tapas hay? 2015.02.05. 19:57:59

Hát az a napi ötmillió tojás és 6,4 millió croissant valami számítási hiba lesz. Ha évi 120 millió utassal és 76000 fő személyzettel számolunk, akkor egy nap 340-360 ezer fő fordul meg a repülőtéren. Biztosan megeszik mindenki 18 croissant-t?

Dr. Sör Kálmán · http://www.itallexikon.hu 2015.02.05. 20:33:10

Felülről egy nagy hányásra hasonlít.

Dr. Tim Pedersen Dr. (egy L-lel) 2015.02.05. 20:46:47

@Josh: Gyakornokiprogram-névnek jó -hisz egy szójáték- és annak nekem is tökéletesen megfelel. Viszont a betoncsík amire a repülőgépek leszállnak nem az, csak ha pongyolán fogalmazunk.
Ha sokszor, sokan használnak valamit helytelenül, akkor az helyessé válik? Van ilyen elmélet a nyelvtanban, csak akkor minek megtanulni a hejesírást és szóhasználatot?
És mielőtt ideírnád, tudom, hogy a Tankcsapda számban is így hangzik el, de az megint más téma.
Koncentráltam a tartalomra, ettől ez a kifejezés akkor sem szerencsés.

sellőlány 2015.02.06. 09:48:06

735 db üvegpohár? Maximum business és first classon látható üvegpohár. Az economyn csak papír és műanyag fordul elő. Abból viszont egy 12-14 órás út alatt több fogyhat, mint 650 db.

dpfancsali 2015.02.06. 12:40:32

Ha 377 utas van, akkor legalabb 377 biztonsagi kartya is. Nemde?

Trog_Air 2015.02.12. 18:33:28

@Josh: Csak szolok, hogy a szakma tenyleg futopalyanak hivja. Mellesleg "kifutas"-t altalaban olyankor vegzunk, amikor a megmaradt mozgasi energiankat hasznaljuk fel. A repulogep is akkor csinal "kifutas"-t, amikor a leszallas soran foldet ert, es igyekszik lelassulni arra a sebessegre, amikor mar biztonsagosan tud manoverezni a foldon (gy k. elgurulni a terminalhoz :) ). Tovabba, ha a "kifutopalya" elnevezest hasznaljuk, akkor azt a latszatot keltjuk, mintha a repulogepek csak a kifutasra hasznalnak azt a betondarabot, pedig ez nem igy van. :) (A BA 038-as jaratat teljesito 777-esnek majdnem sikerult)...

De nem cseplem tovabb a szot, a "kifutopalya" kifejezes hasznalata helytelen, es pont.

Josh 2015.02.12. 19:41:10

@Trog_Air: legyen igazad, az egész nem ér annyit, hogy vitatkozzunk rajta. Mindenesetre azt gondolom, hogy ez speciel egy olyan cikk volt, ami jellemzően nem a szakmának szólt, így nem érzem halálos bűnnek a talán szakmai szemmel pongyola, de a köznyelvben elterjedt kifejezés használatát. Ha saját munkámra gondolok - zárak, biztonságtechnika - és egy népszerűsítő cikket akarnék írni, akkor biztosan nem a szigorúan vett szakmai nyelvezetet használnám, mert a kutya nem értené a felét, így inkább öngólt lőnék, mintsem elérném a célomat.
Szóval, lehet hogy a magatok módján igazatok van, de a hozzáállásotok elég szögletes. A magam részéről elfogadom a poszt írójától a kifutópálya kifejezést és annak nem szakmai jellegű használata nem okozott számomra a cikk olvasása során sem élvezetiérték-csökkenést, sem egyéb maradandó károsodást... :) És részemről itt a pont.